środa, 14 marca 2018

lekcja interdyscyplinarna - jak wyjść poza schemat szkoły

Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy - pisał Owidiusz. Jak więc przygotować uczniów do życia, prowadząc ich przez gąszcz pojęć, lektur, wzorów itd.? Widzę każdego dnia w swej pracy, że wciąż aktualne są te słowa: "Non schole, sed vitae discimus". 
To prawda - szkoła uczy do życia, a nie dla samej siebie. Nauczyciel bierze odpowiedzialność za przyszłość swoich wychowanków, za to, jakie będzie ich życie. 
Zrobiłem więc swoiste doświadczenie edukacyjne. W ciągu jednej jednostki lekcyjnej, czyli w ciągu 45 minut zaproponowałem uczniom pewnej klasy i pięciu innym nauczycielom lekcję interdyscyplinarną. 
                                                            
Pomyślałem, że można taka zwykłą lekcję z "Lalki" B. Prusa zamienić na coś niezwykłego.
Przeprowadziłem taką oto lekcję.
Z jakiego przedmiotu?
Odpowiadam: z przedmiotów. I to sześciu.

TEMAT: Mimetyczny charakter Lalki B. Prusa - lekcja interdyscyplinarna z elementami dramy
Cele:
1) udowodnienie, że powieść jest naśladowaniem epoki pozytywizmu (lustro epoki)
2) przypomnienie zasad literackich decorum i mimesis
3) uwrażliwienia na przedstawione w powieści problemy społeczne
4) prezentacja wybranych narzędzi z zakresu nauczania metodą dramy

Stoimy w kole. Liczymy od 1 do 10. Banalne? Ale liczymy wszyscy. Bez ustaleni kto zaczyna, kto podaje koleją cyfrę. Słuchamy się wzajemnie. Jeśli zdarzy się, że cyfry się spotkają przez jednoczesne ich wypowiedzenie, wracamy od początku.
Świetne wyciszenie grupy i wprowadzenie na określoną drogę myślową. 
I. język polski
Przypomnienie pojęć i próba ich definicji.
decorum - 
mimesis - 
II. historia - (załącznik nr 1 i 2)
Pojęcia, za pomoc których można opisać Polskę po powstaniu styczniowym? Wybierz i uzasadnij. KIBITKA, KONFISKATA MAJĄTKÓW, RUSYFIKACJA, KSIĘSTWO WARSZAWSKIE, UNIA LUBELSKA, WIOSNA LUDÓW, KRAJ PRZYWIŚLAŃSKI, NOC LISTOPADOWA.
III. zajęcia praktyczne dla zawodu elektryk - (załącznik nr 3)
Odpowiedź na pytanie:
Jaki jest mechanizm działania stosu elektrycznego (Stosu Zamboniego)? Wystarczą cytryny, przewody miedziane, jakaś dioda, by światło miało swe ujście. Zresztą prezentacje uczniów wyjaśniają wszystkie szczegóły.
IV. fizyka - (załącznik nr 4)
Odpowiedź na pytanie:
Dlaczego metal nie może być lżejszy od powietrza? Liczymy, udowadniamy, że nie można stworzyć metalu lżejszego od powierza.
V. matematyka - (załącznik nr 5)
Czym jest w matematyce logarytm? Przypominamy, czym jest logarytm i znowu zadanie do przeliczenia.
VI.  język angielski - (załącznik nr 6)
Przetłumacz na język angielski zwroty użyte przez Izabelę Łęcką:
Mówiłam cioci, że przyjdzie,  i że do tego z workiem pieniędzy.
Ależ niech się ciocia uspokoi. On z pewnością nie rozumie.
Domyślam się tego.
Tym razem tłumaczenie na angielski. Postawić się w sytuacji Izabeli Łęckiej i poczuć, co ona czuła. Jeśli to w ogóle możliwe.

 Uczyć w taki sposób, by pozwolić uczniom zobaczyć wiedzę o świecie i wszelkie aspekty tego świata jakby z góry, w całości. To otwiera horyzonty i pozwala zrozumieć, jak to się dzieję, że wszystko działa w tej doskonałej boskiej maszynie zwanej światem.

Chapeau bas tym, co uczą dla życia, a nie tylko dla szkoły....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bo mur nie tylko dzieli. Może też łączyć.

Jest taka książka... Jest taka książka, która mnie poruszyła, zaciekawiła, ale i dała poczucie tego, co nazywam satysfakcją zrozumienia pr...